site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-03b.jpg

Mediation voor personeelsconflicten

Waar intensief wordt samengewerkt ontstaan conflicten. Miscommunicatie en persoonlijk percepties zorgen dat zelfs een klein onbegrip kan resulteren in verstoorde verhoudingen tussen leidinggevenden en hun medewerkers of teamleden onderling. Het conflict loopt uit de hand en gaat vaak niet eens meer over het onderwerp van conflict maar wordt een persoonlijk mijden van elkaars aanwezigheid met als gevolg een verminderde productiviteit.

 

Effectieve mediation

Voor iedere conflictsituatie hebben wij oplossingsgerichte methodieken op maat. Eventueel met ondersteuning van onze eigen juridische specialisten.


Een gerichte oplossing voor ieder type conflict:

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-04.jpg

teamleden onderling

Conflicten tussen werknemers of leden binnen een team komen helaas veelvuldig voor. De werkdruk is hoog en de bedrijfsdoelstellingen moeten worden gehaald. Miscommunicatie en verschillen in perceptie liggen op de loer terwijl karakters en ego’s kunnen botsen. Door de opgelopen spanningen komt men in een vicieuze cirkel. De motivatie en productiviteit nemen af waardoor de gestelde doelen nog moeilijker realiseerbaar zijn. De irritatie neemt verder toe en het conflict wordt persoonlijker. Uiteindelijk leidt niet alleen de bedrijfsproductiviteit hieronder maar is het een sfeerverzieker voor een groot deel van het bedrijf en de indirect betrokken medewerkers. Een externe mediator kan ingrijpen en het conflict oplossen.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-01.jpg

leidinggevende - ondergeschikte

Autoriteitsconflicten zijn schadelijk zijn voor uw bedrijf. Ze sluimeren langer en komen vaak plotseling tot een uitbarsting. Vaak is het dan al te laat waarbij de ondergeschikte zich passief gaat opstellen of zelfs vaker ziek gaat melden. Onvermogen om met de gezagsverhoudingen om te gaan is vaak de oorzaak. Er spelen verschillende persoonlijke belangen. Klachten over de omgangsvormen en ‘zich niet begrepen’ voelen resulteert eerst in opstandig en later in passief gedrag. Het mediation traject haalt de onderliggende problemen boven water en geeft richting aan verbetering van de omgangsvormen en de percepties in de gezagsverhouding.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-11.jpg

teamleiders onderling

Managers van verschillende teams of verschillende projecten kunnen bosten. Zij concurreren in zekere zin met elkaar en hun doelstellingen kunnen botsen met elkaar. Vaak is de basis dat men ervaart dat de ‘ander’ hen tegenwerkt wanneer de teams samen moeten werken, dat er politiek bedreven wordt of dat simpelweg de ego’s botsen en men ervaart dat men met elkaar in concurrentie is. Door de ongeveer gelijk hiërarchische posities ontstaat soms een ‘haantjesstrijd’. Dergelijke conflicten zijn in eerste instantie minder schadelijk omdat de managers niet veel samenwerken en de concurrentiestrijd niet direct de productiviteit aantast. Maar het tast wel degelijk de lange termijn productiviteit, de algehele samenwerking en de sfeer binnen het bedrijf aan. Mediation zorgt voor verbinding in de gezamenlijk en persoonlijke belangen en doelen.


site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-02.jpg

exit / ontslag

Een ontslag is een pijnlijke ervaring voor beide partijen zonder winnaars. het ervaren gevoel van niet gewaardeerd worden is emotioneel en zorgt voor uiteenlopende percepties op de onderliggende oorzaken en de afhandeling. Gezamenlijke belangen zijn plotseling verdwenen en er ontstaat een gevoel van tegenover elkaar staan in een te voeren strijd. Onze mediators streven naar een beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden en voorkomen zo een gerechtelijke uitspraak.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-03.jpg

burn-out

De oorzaken van burn-out en ziekte zijn vaak niet alleen van fysische aard. Wanneer mentale of psychische oorzaken ten grondslag liggen kan de afwezigheid daardoor een veel langere periode gaan bestrijken. Iemand die thuis zit ziet zijn problemen niet opgelost en zal een vrees hebben om weer aan het werk te gaan omdat men dan direct weer geconfronteerd wordt met die problemen. Waar een bedrijfsarts zich bezig houd met de fysieke kant gaat een mediator aan de slage met mentale kant van de ziekte. Doel van de mediation is de werknemer sneller aan het werk te krijgen en mentale blokkades op te heffen.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-08.jpg

cultuur en omgangsvormen

Omgangsvormen lijken eenduidig maar zijn dit in de praktijk niet altijd. Verschillende verwachtingen kunnen leiden tot onbegrip en irritatie. Conflicten op basis van omgangsvormen, cultuur en gender zijn hardnekkig. De betrokkenen ervaren vaak grote verschillen in de perceptie. De gevoeligheid en de gevolgen zijn door de maatschappelijke druk extra uitvergroot. Niemand wil ‘zijn vingers’ branden en conflicten escaleren bovenmatig of worden juist afgedekt. Wanneer er eenmaal een escalatie plaatsvind is de schade groot en de weg terug naar herstelde verhoudingen bijna onmogelijk. een mediator kan tijdig ingrijpen en een escalatie voorkomen.


Na het mediation traject zijn partijen tot een oplossing gekomen. Deze wordt verwoord in het mediation advies waarbij de afspraken en doelstellingen expliciet worden vastgelegd. Bij zakelijke conflicten met een juridische basis bestaat tevens de mogelijk een bindend advies aan te vragen. Hierbij conformeren beide partijen zich vooraf aan het onafhankelijke bindend advies van de mediator. Bij contractuele conflicten zullen partijen een bepaalde verhouding van verantwoordelijkheid dienen te aanvaarden en bij de aangedragen oplossing zullen partijen tevens betalingen en/of vergoedingen dienen te betalen aan de anderen partij. De mediator kan op basis van de vooraf gemaakte contractuele afspraken en juridische gronden uitspraak doen. Wanneer beide partijen vooraf afspreken de mediator een bindend advies te laten uitbrengen is men gebonden aan dit advies waardoor een gerechtelijke procedure kan worden voorkomen.


Wilt u meer informatie?

Of bel of mail even direct met Ton Kouwets:
T: 0682.998.510
E: info@kouwetsmediation.nl