site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-02b.jpg

Mediation voor zakelijke conflicten

Beperk uw schade door conficten met een leverancier, afnemer, of andere derde partij. In veel van deze gevallen gaat het een interpretatie van gemaakte afspraken op basis van een contract en/of juridische rechten en plichten. Een gang naar de rechter is de meest logische, maar dure, uitkomst om uitsluitsel te krijgen. Onze mediation kan een juridische procedure voorkomen.

 

Mediation op maat

Voor iedere conflictsituatie hebben wij oplossingsgerichte methodieken op maat.
Eventueel met ondersteuning van onze eigen juridische specialisten.


Een gerichte oplossing voor ieder type conflict:

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-04.jpg

afnemers

Één van uw klanten heeft een product of dienst van u afgenomen en is het niet eens met de levering op basis van verwachtingen en gemaakte afspraken. U heeft dit proberen op te lossen door duidelijk te maken wie precies in het proces nalatig is geweest. De oorzaak heeft vaak een externe oorzaak buiten uw invloedssfeer en verantwoordelijkheid om. U heeft geprobeerd een compromis te sluiten door een tegemoetkoming te doen. Deze is echter door de andere partij geweigerd en men legt de schuld en verantwoordelijkheid onterecht en te eenzijdig bij u. Bovendien eist men een onevenredig hoge compensatie van uw bedrijf.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-01.jpg

leveranciers

U hebt een product afgenomen wat niet conform de verwachtingen is geleverd. M.b..t de aankoop is er vaak mailverkeer, een offerte, factuur, afleverbon en algemene voorwaarden van de leverancier. U beroept zich op de afspraken en wat men normaliter van een goed product mag verwachten. Uw leverancier beroept zich juist op wat niet specifiek is opgenomen en/of afgesproken. Tevens wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden. Wanneer er bij de levering iets fout is gegaan waarbij een derde partij is betrokken wordt al snel heen en weer gewezen. Juridisch gezien een klein geschil met grote gevolgen.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-11.jpg

Dienstverleners

Uw bedrijf onderhoudt relaties met banken, financiële dienstverleners, softwareleveranciers, IT-bedrijven, transportbedrijven, etc. De hoge mate van afhankelijkheid van uw bedrijf van deze organisaties plaatsen u in geval van een conflict in een lastige onderhandelingspositie. De relatie kan immers eenzijdig verbroken worden door de andere partij met grote gevolgen voor uw bedrijf. In dat geval kan een van onze externe mediators deze afhankelijkheidspositie opheffen en het conflict als neutrale partij tot een evenwichtige compromis brengen. Daarbij kan de oorspronkelijke goede relatie worden hersteld en toekomstige problemen worden voorkomen.


site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-02.jpg

DIRECTIE, MNGT en stake-HOLDERS

Onderlinge conflicten tussen directieleden, management en conflicten met stake-holders zijn moeilijk intern op te lossen. Sterke karakters en ego’s en grote persoonlijke belangen zorgen voor patstellingen in onderlinge conflicten. Zorgen wegens het risico van partijdigheid staan interne oplossingen in de weg. Onze mediators werken vanuit de gezamenlijke belangen naar een evenwichtige oplossing.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-03.jpg

contract

Hoewel contracten zijn opgesteld om onduidelijkheid te voorkomen zijn percepties over de inhoud toch vaak een bron van conflicten. daarnaast zijn eventuele juridische consequenties voortvloeiend uit contractueel handelen of leveren niet altijd eenduidige bekend bij beide partijen. Contract-voorwaarden en -rechten en eventueel contractbreuk lijken soms een puur juridisch steekspel maar vaak liggen er daarnaast ook diepere oorzaken aan ten grondslag. Een mediator kan zowel de persoonlijke als de juridische oorzaak-en-gevolg conflicten analyseren en oplossen.

site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-dienst-08.jpg

eigendom

Intellectueel eigendom, creatief eigendom, portretrechten, eigendomsrechten… het is maar een greep uit de verschillende eigendomsrechten waar u als bedrijf mee te maken hebt. Vaak onbekend omdat het als vanzelfsprekend wordt beschouwd en problemen zich nog nooit hebben voorgedaan. Wanneer er een eigendomsconflict ontstaat beroept de eisende partij zich meestal op zijn/haar rechten en daaruit voortvloeiende consequenties van vermeend misbruik door uw bedrijf. Dergelijk situaties kunnen leiden tot slepende juridische procedures en hoge kosten waarbij een mediator dit traject tracht te voorkomen.


site-KOUWETS-Zakelijke-Mediation-voorzittershamer-3.jpg

Na het mediation traject zijn partijen tot een oplossing gekomen. Deze wordt verwoord in het mediation advies waarbij de afspraken en doelstellingen expliciet worden vastgelegd. Bij zakelijke conflicten met een juridische basis bestaat tevens de mogelijk een bindend advies aan te vragen. Hierbij conformeren beide partijen zich vooraf aan het onafhankelijke bindend advies van de mediator. Bij contractuele conflicten zullen partijen een bepaalde verhouding van verantwoordelijkheid dienen te aanvaarden en bij de aangedragen oplossing zullen partijen tevens betalingen en/of vergoedingen dienen te betalen aan de anderen partij. De mediator kan op basis van de vooraf gemaakte contractuele afspraken en juridische gronden uitspraak doen. Wanneer beide partijen vooraf afspreken de mediator een bindend advies te laten uitbrengen is men gebonden aan dit advies waardoor een gerechtelijke procedure kan worden voorkomen.


Wilt u meer informatie?

Ton Kouwets-KOUWETS Zakelijke Mediation-02.jpg

Of bel of mail even direct met Ton Kouwets:
T: 0682.998.510
E: info@kouwetsmediation.nl